Bolgár kalandozások – Szófia, Rila, Buzludzha, Veliko Tarnovo

Home / Élménybeszámolók / Bolgár kalandozások – Szófia, Rila, Buzludzha, Veliko Tarnovo
csaba| 2016 June 5, Sunday| 0

Egy hétvége Bulgáriában

Néhány héttel ezelőtt Bulgáriában jártunk, s ezúttal ott készült fotóinkat, s a bennünket ért élményeket szeretnénk megosztani Veletek.

Bulgária már évtizedek óta népszerű nyári desztináció fekete-tengeri üdülőhelyei (pl. Szozopol vagy Neszebár) miatt, mi azonban úgy gondoltuk, hogy ideje az ország más kiemelkedő látnivalóira is időt szentelnünk. Természetesen nem csalódtunk, az emberek kedvessége, és a tájak változatossága minden előzetes várakozásunkat felülmúlta.

Bulgáriába szokatlan módon a kelet-szerbiai Zaječar felől léptünk be. Első éjszakánkat a Szófiától kb. 80 km-re lévő Berkovitsa-ban töltöttük. Innen korán reggel indultunk, hogy egy 1400 m fölötti hegyi hágón átkelve a fővárosban találjuk magunkat.

DSCN9278       DSCN9315

Szófia modern, mégis balkáni főváros, mely kettősség kiemelkedően érdekessé teszi a település összképét. A török egykori térhódítása éppúgy hatást gyakorolt a főváros életére, mint a II. világháborút követő kommunizmus évtizedei vagy az Európai Unióhoz való csatlakozás, kialakítva egy sajátos városképet, mely minden Balkán-rajongó igényét ki tudja elégíteni.

DSCN9301       DSCN9295

Az itt eltöltött néhány óra alatt megtekintettük az Alekszandr Nyevszkij székesegyházat, mely az európai ortodoxia egyik legnagyobb temploma. A város központjában álló dzsámit ugyanaz a Mimar Sinan – I. Szulejmán szultán kedvenc építésze – építtette, mint a boszniai Visegrad közelében, a Drina folyón átívelő kőhidat, mely Ivo Andric Nobel-díjas író “Híd a Drinán (Na Drini ćuprija) című regényét ihlette.

DSCN9417       DSCN9389

Szófiát elhagyva Európa talán legszebb kolostora, a Rila-kolostor felé vettük az irányt. Ez a páratlan szépségű kolostor mélyen a Rila-hegység szívében található, melyhez kb. 25 km hosszú aszfaltút vezet.

DSCN9414       DSCN9392

A kolostoron belüli templom külső-belső színes freskói s a nemrégiben felújított díszes épületsor mintázata miatt nem véletlenül világhírű ez a hely, melyet a főszezonban a turisták nagyszámú jelenléte is jelez. Szerencsére mi május közepén voltunk, amikor még főleg helyikkel találkoztunk csak a kolostor környékén.

A Rila-kolostortól esti úti célunk, Koprivshtitsa felé indultunk, mely egyfajta múzeumfalu. Itt több száz, eredetileg ottomán stílusú ház került felújításra, melyek közül számos vendéglőként, családi panzióként funkcionál, ezek egyikén töltöttük mi is az éjszakát.

Útközben ránk esteledett, így szerencsésebbnek láttuk megkérdezni az egyik hegyi kisvárosban, hogy merre is vezet a legrövidebb út Koprivshtitsa-ba. Választásunk a város főterén egy rendőrautónak támaszkodó rendőrre esett, aki segítőkészen próbálta elmagyarázni, de mivel “kézzel-lábbal” se tudta elmutogatni – olyan kanyargós út vitt ki a városból -, jelezte, hogy szálljunk be autónkba, s kövessük a járőrkocsit, így végül rendőri felvezetés mellett hagytuk el a várost 🙂

Másnap reggeli kiadós reggelinket követően keletnek indultunk a “Burgasz” táblát követve. Kb. 1,5 óra autózás után az addig velünk párhuzamosan futó Balkán-hegység átkelésére vállalkoztunk, de előtte tettünk egy kis kitérőt az európai kommunista múlt talán leglátványosabb emléke irányába.

DSCN9495        DSCN9536

Buzludzha eredetileg pártkongresszusok helyszínéül épült egy 1441 m magas hegy tetején, mely lehetővé teszi, hogy a csúcs kopársága miatt akár több tíz km messziről is felfedezhető legyen a völgyben haladva. Az építmény 1981-ben készült el, s falait Marx, Engels, Lenin és a kommunista rendszer más prominensei díszítik. Feltekintve az épület tetejére a “Világ proletárjai egyesüljetek!” felirat volt látható cirill betűkkel. A Buzludzha ajtaja hivatalosan be van van zárva, de felette derékmagasságban már hosszú évek óta van egy rés ahol “nem-hivatalosan” bárki bemászhat és megtekintheti ezt a mementót, ottlétünkkor is többen éltek ezzel a lehetőséggel.

DSCN9640        DSCN9630

Ezt követően a történelmi jelentőségű Shipka-hágón átkelve az egyik legegyedibb fekvésű balkáni várost, Veliko Tarnovo-t vettük célba. A folyókanyarulatok fölé magasadó sziklafal oldalába épült város mindig is fontos jelentőséget töltött be a történelem folyamán, fellegvára “Tsaravets” névre hallgat, utalva, hogy ez volt a bolgár cárok központi erődítménye a XII-XIV. század között.

DSCN9662        DSCN9648

A város számos tradícionális házzal rendelkezik, a szűk utcácskákban sétálva az ember könnyen évszázadokat ugorhat vissza gondolatban a történelemben 🙂

Veliko Tanovo-t elhagyva Lovech és Pleven útirányon át egész a Duna partjáig mentünk, hogy ott nyugat felé fordulva Vidinben búcsúzzunk el Bulgáriától.

Onnan a Duna legszebb szakasza, a Vaskapu és Herkulesfürdő következett, de ez már egy későbbi bejegyzés témája lesz…:)